Publicat de: teatrulmasca | Aprilie 4, 2009

Marionetele uriase

p4030010

SUMO ( Ionut Ghenu si Razvan Teodorescu)

A manui o marioneta uriasa este un demers actoricesc deosebit, atat din punctul de vedere strict fizic cat, mai ales, din cel al identificarii cu personajul – marioneta. Formula aceasta de discurs am incercat-o pentru prima oara in Concert de promenada, unde am folosit doua marionete, Domnul si Doamna, ale caror maini erau manuite de acori din interiorul marionetelor, cu ajutorul unor tije. Avantajul era in legatura cu dimnesiunile mainilor si cu proportiile corpurilor, dar faptul ca mainile actorilor erau ascunse si atat de ocupate facea ca disponibilitatea acestora pentru miscare sa fie redusa. Marionetele acelea s-au bucurat insa de un imens succes si joaca si astazi in Cocktail. Am continuat apoi cu marionetele din Poveste de Craciun, care au venit cu inovatia tripla – marioneta manuita de un singur actor.

La Romani si Cabaratul Natiunilor au fost spectacolele care au acreditat marioneta in forma pe care o avem acum, adica folosind mainile actorilor. Sigur, exista o anumita problema de proportie a mainilor fata de corpul marionetei si un numar relativ limitat de miscari posibile, dar corpul actorului este liber si sarcinile pe care si le poate asuma sunt multiple. Nu vreau sa insist acum asupra elementelor strict tehnice, greutate, vizibilitate redusa, capacitate de miscare oarecum restransa in anumite directii, disconfortul legat de  lipsa aerului in interiorul marionetei si altele, vreau sa spun cateva cuvinte legate de posibilitatea de a asuma personajul si de punerea in valoare a expresivitatii trunchiului actorului. Desi ascuns in marioneta, trunchiul actorului este cel care lucreaza cel mai mult, astfel incat un antrenament de marioneta uriasa va duce inevitabil la dezvoltarea unei anume expresivitati a trunchiului, partea cea mai importanta din corpul unui actor. Actorul priveste printr-un ecran aflat la nivelul sternului marionetei si trebuie sa-si extinda propria fiinta in inaltime pentru a putea ajunge la nivelul capului, a carui miscare este fara indoiala extrem de puternica din punct de vedere expresiv si al impactului cu spectatorul. Un actor invata cum „sa vorbeasca” folosind toate partile corpului sau, asa ca acest tip de exercitiu se poate extinde si la folosirea marionetei, doar ca aici se mai adauga unele reguli, legate de pozitionarea corpului fata de spectator, a capului marionetei fata de spectator, a tipului de miscare, etc.

In prezent lucram la urmatoarele:

– reluarea spectacolului LA ROMANI atat pentru turneul de la Cracovia cat mai ales pentru stagiunea estivala care va incepe in parcul Herastrau in luna mai,

– refacerea spectacolului Doamna cu catelul, care foloseste acelasi tip de marionete doar ca de o talie usor mai mica

– pregatirea unui spectacol nou, OLIMPIADA, care va folosi de asemenea marionete uriase. Avem deocamdata pe Ilie Nastase si Ion Tiriac, un halterofil si doi sportivi sumo ( in fotogtafie). Spectacolul va cuprinde si alte discipline sportive si va dura cam 1 h.

Anunțuri

Responses

  1. Mi-ar fi placut tare mult sa va vad in Cracovia.. Sper insa ca la inceputul verii cand voi fi prin Bucuresti sa va sustin din public daca va fi cazul!:)
    Bafta mare si spor la treaba!:)


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: